AGORA – BRAK CRVENIH RIBICA

Sa zadovoljstvom vas obaveštavamo da je (u izvrsnom prevodu Ane Marković) iz štampe izašla zbirka priča BRAK CRVENIH RIBICA značajne savremene meksičke književnice Gvadalupe Netel čije su knjige do sada prevedene na 17 svetskih jezika.

Za ovu knjigu autorka je nagrađena prestižnim književnim priznanjem –  nagradom “Ribera del Duero”.

 O KNJIZI: 

„Knjiga Brak crvenih ribica meksičke autorke Gvadalupe Netel jeste neobična tematska zbirka priča, zasnovana na analogijama i kontrastima između života ljudi i životinja, pa čak i ljudi i gljiva. Obuhvata pet priča u kojima se egzistencijalne krize junaka redom povezuju sa životima riba, bubašvaba, mačaka, gljivica i zmija. Tim postupkom autorka dovodi u sumnju mogućnost ljudskog uticaja na vlastitu sudbinu i otvara uvid u nesvesnu, a ponekad i mračnu stranu ljudske psihe.

Priče se odlikuju svedenim jezikom i stilskom elegancijom, univerzalnošću motiva poput nesrećne ljubavi i odrastanja, momentima poetičnosti iznađenim u svakodnevnici, no u isto vreme uobičajena percepcija stvarnosti je u njima destabilizovana prenošenjem ljudskih nemira na životinje, u kojima junaci traže odraz sopstvenih patnji i odgovor na svoje životne dileme.

Životinje su ovde očovečene a ljudi poživotinjeni, pri čemu se ljudska samosvest i volja najednom čine krhkim i varljivim, izneveravajući uvreženu predstavu o našoj nadmoći kao vrste.

Tako se, na primer, postepeno propadanje jednog braka najpre očituje u žestokim okršajima paraakvarijumskih ribica, likovi priče „Ratovanje po smeću“ vode nemilosrdnu borbu protiv bubašvaba koje unose pometnju u prividni sklad jednog bogatog buržujskog doma, a junakinja „Gljivica“ razvija bizaran emotivni odnos prema svojoj vaginalnoj infekciji pošto samu sebe doživljava kao parazita u ljubavi.

Brak crvenih ribica je vrlo suptilan prikaz ljudskih nedaća i strahova, lišen svake visokoparnosti i moralisanja, saosećajan prema likovima i nenametljivo kritičan prema društvenim odnosima, u kome ponajviše očarava sámo autorkino umeće pripovedanja.“

Ana Marković