IMA PROSTORA ZA SNIŽAVANJE CENA HRANE

Posle nekoliko godina, koliko kilogram banana na našem tržištu ne može da se kupi ispod jednog evra, prvi hard-diskont je dolaskom u Srbiju oborio cenu ovog voća za polovinu. Na ovom primeru jasno je kako će Lidl u budućnosti diktirati pravila igre na tržištu. Iako se već čuju zamerke kako je reč samo o akciji, pa čak i dampinškoj ceni, nemački trgovac od prvog dana počeo da ”tera” konkurenciju da popunjava police proizvodima na sniženju. I to istim onim koje ovaj trgovac nudi na akcijama. Kupci su primetili da ono što je u Lidlu redovna cena, kod ostalih velikih trgovaca je cena na akciji.

Kada je reč o bananama, već godinama cena kutije od 19 kilograma na kvantaškoj pijaci može da se kupi od 1.800 do 2.200 dinara, koliko su koštale početkom godine kada su bile nestašice. U maloprodaji su u isto vreme koštale od 100 do 130 dinara po kilogramu, i to u velikim lancima, dok su u malim radnjama bile još skuplje. Nije neobično ni slučajno, što je u toku rat trgovaca oko niže cene ovog voća, jer je banana već godinama među deset najprodavanijih proizvoda u srpskim radnjama i prva u kategoriji voća. Na tržištu je trenutno uglavnom ispod 100 dinara, jer trgovci očigledno idu i na taj psihološki efekat koji izaziva kod kupaca.

Dalje nadmetanje među konkurentima očekuje se i kod cene ulja, hleba, šećera, piva, mleka, jogurta, mlevene kafe, svinjetine i pomorandži, što su proizvodi iz grupe deset najprodavanijih u Srbiji.

Rasim Ljajić, ministar trgovine, kaže za Politiku da se na tržištu već vide prvi efekti dolaska ove kompanije i da je konkurencija donela pristupačnije cene na domaćem tržištu.

Prava tržišna utakmica

– Uloga države je da obezbedi jednake uslove za sve trgovce i da nikoga ne favorizuje. Počela je prava tržišna utakmica koju smo godinama očekivali. Lidl kao novi na tržištu bori se na razne načine da privuče kupce. Neki su pokušali da omalovaže njihovu ulogu posle onih slika iz supermarketa i potražnjom za pilećim mesom, ali to je deo našeg folklora. Na primeru dolaska novog konkurenta pokazalo se da ima prostora za snižavanje cena, a konkurencija i jeste najbolji način za to. Nikako represivne mere ili ograničavanje marži. Neka se trka oko kupaca nastavi, oni će najviše i profitirati – kaže ministar trgovine.

Na pitanje da li se i na koji način mogu sankcionisati oni koji su jeftinu piletinu kupovali za nakupce koji su je dalje preprodavali na pijacama, ministar Ljajić kaže da je Lidl prošle nedelje tražio mišljenje od Ministarstva trgovine da li može da ograniči količine robe koju potrošači kupuju na akcijama.

– Prema Zakonu o trgovini, trgovac može da ograniči prodaju samo onih artikala koji su na akciji, ne i ostalih, kako bi što veći broj kupaca uspeo da se snabde jeftinijim artiklima – objašnjava on i dodaje da su to mišljenje prosledili predstavnicima Lidl.

U najnovijem promotivnom katalogu ovog nemačkog trgovca već je istaknuto da je kupovina proizvoda na akciji moguća samo u količinama primerenim za potrebe domaćinstva.

Izvor: Politika