IZLOŽBA SKULPTURA „NAŠI PRECI“ U NARODNOM MUZEJU PANČEVO

Izložbu skulptura „Naši preci“ Miloša Šarića posetioci će moći da pogledaju u galeriji Narodnog muzeja Pančeva od 13. aprila do 6. Maja, navodi 013info.

Muzej sve posetioce moli da nose zaštitne maske i održavaju propisanu međusobnu distancu.

Skulpture iz serije Svi moji preci nastale su spajanjem gotovih metalnih predmeta, motika, koje služe kao osnovni elementi za građenje konačnog dela. Njih više od trista, ukomponovanih u skulpture, autor je sakupljao tokom proteklih šest godina. Sam proces sakupljanja i nije bio tako težak budući da plodna polja u okolini Vlasotinca, rodnog mesta umetnika, vremenom bivaju zapuštena, te da Šarićeva porodična reciklaža metala zavisi upravo od svakodnevnog priliva stotina komada starog, istrošenog oruđa za obradu zemljišta. To oruđe nas sada u galerijskom prostoru povezuje sa prošlošću i ljudima koji su ga koristili. U radu korišćene motike, prepoznate su kao odbačeni upotrebni predmeti kojima se može dati novi život, jer su jak motiv iz svakodnevice – dovoljno jak da nas vrati u prošlost i podseti na protok vremena i promenu načina rada, životnih vrednosti i uslova opstanka. Izložba je zato i koncipirana tako da odbacuje sve suvišno – tema, jezik i simbolika materijala se čine dovoljno jasnim.

Skulpture su, po autorskoj zamisli, mahom izložene bez postamenata – oruđa na podu simbolično su vraćena na zemlju kojoj pripadaju, dok u galeriji posmatrača donekle vraćaju prirodi tih predmeta, ali i upućuju na svakodnevicu i realnost današnjeg čoveka. Mukotrpni fizički rad – obrada zemljišta, koji je vezan za prirodu, izdržavanje porodice, a obojen i raznim običajima, što su ujedno i čuvali porodicu, pa i širu zajednicu na okupu, danas se ne bi mogao predstaviti oruđem pomenute vrste, odnosno bilo bi teško ovaj model življenja koji je proizišao iz jednog sistema vrednosti prepoznati danas ili mu naći vrednosni pandan.

U želji da se preispita savremenost i ukaže na čitav sklop navika i merila današnjeg potrošačkog društva (ne u skulpturi samoj koliko u primisli koju izaziva), motike, inkorporirane u skulptorske kompozicije, postaju antropomorfne. Njihovom repeticijom se konstituiše i zaokružuje veza između funkcije i ponuđenog današnjeg čitanja datih predmeta, udahnjuje im se „novi“ život i stvara „novi simbolizam“ kojim se sprovode umetnikove ideje. Elementi se nadovezuju, poput karike, uspostavljajući relaciju preci – današnji čovek – potomci. Dijaloški odnos koji je uspostavljen prevazilazi granicu vizuelnog i transponuje se u pojedinca – posetioca, budući da su teme o kojima izložba govori univerzalne. „Svi moji preci“ su „svi naši preci“.

Važno je još reći da sami „sklopovi“, odnosno Šarićeve kompozitne skulpture, ne ometaju kvalitete i značenja pojedinačnih delova – naprotiv, naglašavaju ih. Celina se dakle, iščitava iz delova te celine, te je materijalu i primarnoj formi oruđa dato da govori čak i kada je „završna misao“ proizvod ne uvek predumišljaja već umetničke slobode. Spontanost i slučajnost u nastanku kompozitnih skulptura, dodatni su kvalitet Miloševih radova, budući da podsećaju da se stvaralački rad odvija kroz istraživanje na različitim nivoima, od kojih je ono taktilno, inicirano direktnim kontaktom s materijalom, jedno od značajnijih. Taj vid istraživanja, poigravanja formom i ispitivanja materijala, učvršćuje poziciju autora kao onog koji udahnjuje novo značenje upotrebnim predmetima i brani stav o tesnoj vezi manuelnog i misaonog rada.

dr Jelena Pavličić

BIOGRAFIJA: Miloš Šarić (1991) osnovne akademske studije vajarstva završio na Fakultetu umetnosti u Prištini – Zvečanu 2014. godine.

Master akademske studije Primenjenog vajarstva završio na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu 2015. godine, a na istom Fakultetu i doktorirao, na studijskom programu Primenjene umetnosti i dizajn 2019. godine, uža umetnička oblast vajarstvo.

Dobitnik Treće nagrade žirija i publike na konkursu za skulpturu „Beogradski čitač“. Druga skulptura realizovana u okviru istog konkursa od 2016. se nalazi u Parku skulptura „Lake Concord Park“ u Orlandu (Kaselberi) na Floridi (SAD). Dobitnik nagrade – Plakete „52. Majske izložbe ULUPUDS-a „Umetnički prevrat“ 2020. godine.

Izlagao na sedam samostalnih i na više od osamdeset kolektivnih i međunarodnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Učesnik nekoliko likovnih kolonija, a neka njegova dela su deo javnih prostora i privatnih i javnih kolekcija.

Član ULUS-a i ULUPUDS-a od 2016. godine. Od 2020. godine u statusu samostalnog umetnika.

Izvor: 013info