RAZGOVOR S POVODOM, STEVAN LUGONJA DIREKTOR JKP“PARKING SERVIS“ NOVI SAD

Današnj razgovor sa direktorom JKP „Parking servis“ započinjemo, nakon nedavnog imenovanja Stevana Lugonje za direktora ovog JKP od strane Skupštine grada Novog Sada.

Za JKP“Parking servis“ sada možemo reći da je stabilno preduzeće koje će i u narednom periodu nastaviti da posluje racionalno, domaćinski, a pre svega JKP „Parking servis“, dalo je pun doprinos u unapređenju rešavanja problema parkiranja u Novom Sadu.

 Gospodine Lugonja, kako biste opisali ulogu JKP „Parking servis“ u komunalnom sistemu grada?

 Svi veliki gradovi i kod nas i u Evropi imaju problem sa , rekao bih, hroničnim nedostatkom parking prostora. Znamo da broj automobila raste i da tu pojavu nijedna sredina ne može da prati na adekvatan način, tj. brzim povećanjem parking prostora. Veliki gradovi u svetu, mnogo bogatiji od nas, ovaj problem pokušavaju da reše izgradnjom garaža, što podzemnih, što nadzemnih, politikom cena, ali i apelimana građane i građenjem svesti građana da se automobili koriste što manje i na adekvatan način. Mi smo mnogo ekonomski slabiji i kod nas taj proces ide, ali dosta sporije. Novi Sad je do pre desetak godina imao bitno manji broj automobila nego danas i naravno da potražnja za parking mestom postaje sve veća. „Parking servis“ je osnovala Skupština Grada upravo iz tog razloga, da se jedno gradsko Preduzeće bavi organizovanjem i naplatom parkiranja u gradu koji ima sve veći broj stanovnika i sve veći broj automobila. Za svakodnevno funkcionisanje saobraćaja u gradu mi imamo veoma bitnu ulogu, jer svi ti automobili na ulicama imaju potrebu da se negde i parkiraju. Zato i podela parkirališta u zone, vremensko ograničenje boravka na parkingu, mogućnost plaćanja dnevne karte, na određenim parkiralištima, kao motivacija da se ne dolazi po svaku cenu u sami centar grada i da ne nabrajam, sve su to stvari koje organizacijski utiču da se bar donekle ublaži nedostatak parking prostora. Mi imamo i određeni broj tzv. privremenih parkirališta, kojima, makar i na neko određeno vreme, povećavamo broj parking mesta. O ulozi naše „pauk službe“ ne treba ni govoriti, jer uvek ima nesavesnih i neodgovornih vozoča, koji na razne načine ugrožavaju funkcionisanje saobraćaja u gradu, a radom ove službe u saradnji sa saobraćajnom policijom kao i sa saobraćajnom i komualnom inspekcijom, mi svakodnevno pomažemo da on teče nesmetano i bezbedno. Ne treba zaboraviti da je Novi Sad sajamski grad, administrativni,kulturni, sportski univerzitetski centar i mi u saradnji sa svima koji su zaduženi da se saobraćaj odvija neometano, stvaramo uslove za to.

Od 1. oktobra su nova parkirališta ušla u sistem naplate, da li imate zahteve građana da se parkinzi u pojedinim delovima grada uvedu u organizovani sistem parkiranja?

Građani su shvatili da mnogo manje problema sa parkiranjem imaju oni delovi grada koji su u organizovanom sistemi parkiranja od onih koji to nisu. Jednostavno, građani koji ne žele da plate parking parkiraju svoje automobile u onim ulicama ili zonama koje nisu pod naplatom. Tu počinju problemi stanara u tim delovima grada, jer oni teže nalaze slobodno parking mesto. Kada određeni kvarta uđe u organizovani sistem parkiranja, onda i oni koji su tu parkirali i boravili po ceo dan, više nemaju razlog za to, pa građani koji tu stanuju imaju više mesta. Stanari inače kupuju povlašćene stanarske karte po ceni od 130,00 dinara na mesečnom nivou i to je najjeftinija stanarska parking karta u Srbiji. Od prošle godine smo uveli tzv. blokovsko parkiranje, pa stanarima nije više na raspolaganju nekoliko ulica u okolini gde stanuju, već ceo blok, sa mnogo više potencijalnih parking mesta. Kada se sve to uzme u obzir onda nije čudo što postoje zahtevi građana da određeni delovi grada uđu u organizovani sistem parkiranja.

U Novom Sadu je evidentan nedostatak parking mesta, da li je u planu izgradnja novih kapaciteta, izgradnja garaža? 

Novom Sadu kao administrativnom centru Vojvodine, je neophodna moderna garaža u centru grada. Takav projekat nije nimalo jeftin, pa samo svi zajedno možemo doći do ovog željenog cilja. Lokacija kod Banovine je dobro rešenje za podzemnu garažu. Ove godine se radi projekat, a onda bi se moglo krenuti u konkretizaciju. Nosilac tog posla je pre svega Uprava za građevinsko zemljište i investicije. Ovo je veliki posao koji zahteva i velika sredstva, ali ja verujem da ćemo dobiti jednu modernu garažu u centru. Lokacija u Šafarikovoj ulici je takođe interesantna, a takvim rešenjima bismo u mnogome rešili nedostatak parking prostora u centru grada.

Novi Sad je grad koji je veoma pogodan za vožnju bicikala, nedavno je otvorena nova NS bike stanica, koliko je poularno iznajmljivanje bicikala u gradu? 

Iz godine u godinu, svake biciklističke sezone smo bogatiji za još jednu NS bike stanicu. Nedavno smo pustili u opticaj 14. po redu biciklističku stanicu. To, priznaćete, nije mali broj i NS bike sistem za iznajmljivanje bicikala postaje jedan ozbiljan sistem alternativnog prevoza u gradu. Nova stanica se nalazi na Bulevaru patrijarha Pavla, tako da smo povezali i ovaj deo grada u Ns bike sistem. Mogu reći da su bicikli kao prevozno sredstvo veoma popularni u našem gradu. U ovoj sezoni imamo preko 15.000 iznajmljivanja, a sezona još traje i trajaće dokle god nam vremenski uslovi dozvoljavaju. Novosođani voze i svoje bicikle, pa smo i na njih mislili i postavili tzv. držače za bicikle. Na dvadesetak lokacija smo postavili 150 držača i sada ih ima preko 700 na mnogim lokacijama u gradu, a pre svega tamo gde su naši sugrađani sugerisali, jer smo lokacije i birali u saradnji sa njima. S obzirom da je ova sezona pri kraju, u narednoj ćemo sigurno Ns bike sistem obogatiti sa još novih bicikala i na taj način podići kvalitet ovakvog prevoza u gradu.

 Da li se povećao broj realizovanih naplata kazni, od kada je uvedena nova naplata kao celodnevna parking karta?

Moram da istaknem da su Novosađani veoma odgovorni korisnici naših usluga, ali uvek imate one koji su neodgovorni i nedisciplinovani, kako u saobraćaju, tako i na parkingu. Nalog za plaćanje posebne parking karte dolazi kao posledica neplaćanja parkinga. Kada je reč o posebnoj parking karti i tu smo uveli neke novine, a u korist korisnika. Naime, kada već neko dođe u situaciju da iz ko zna kojih razloga ne plati parkiranje i dobije Nalog za plaćanje posebne parking karte, pri pokušaju da plati parkiranje dobija informaciju da mu je izdat nalog i da mu važi 24 sati. Nalog za plaćanje posebne parking karte korisnik treba da plati u roku od osam dana. Znači korisnik neće biti u situaciji da eventualno naknadno plaća  parkiranje, a da mu je već izdat Nalog za plaćanje.Primena je počela u martu mesecu ove godine. Ja svima preporučujem da redovnim plaćanjem parkiranja nikada ne dođu u situaciju da plaćaju parkiranje po ovom nalogu, ali ako se to već desi onda da to urade u predviđenom roku, kako ne biste dolazili u situaciju da  plaćaju i neke druge troškove.

Šta nam možete reći o budućim projektima i planovima „Parking servisa“?

Posle uređenja parking mesta na Bulevaru oslobođenja i saniranja i sređivanja parking prostora u Stražilovskoj, nedavno smo završili sanaciju parking mesta u Turgenjevoj ulici, gde smo imali oštećenja na parkinzima, kao i veliki broj neupotrebljivih parking mesta koje je izazvalo korenje drveća.

U planu je izgradnja novog parkinga u Radničkoj ulici. Prostor koji je sada u režimu privremenog parkirališta je izuzetno zanimljiva lokacija našim sugrađanima, pa ćemo uraditi sve da to bude uređen i moderan parking. Čekamo da kolege iz Vodovoda urade svoj deo posla, pa ćemo započeti uređenje parking prostora u dvorištu Skupštine grada, u Ulici dr Laze Stanojevića. Planiramo uređenje parkinga kod Gerentološkog centra i stadiona FK  „Kabel“ na Limanu. Veoma  nam je  interesantan prostor  kod zgrade Arhiva, za ovu lokaciju smo u fazi prikupljanja „papirologije“. I ove godine smo izgradili novu biciklističku stanicu , 14. po redu u Ns bike sistemu, planiramo još jednu, a o kojoj je lokaciji reč bićete blagovremeno obavešteni.Nadam se da ćemo u narednoj sezoni povećati broj bicikala u sistemu. Planiramo još štošta, ali realizacija planova zavisi od finansijskih mogućnosti. Trudićemo se da  finansijska slika bude što bolja, jer „Parking servis“ je posle duže vremena došao u situaciju da može da ulaže i da gradi nove parking prostore.

Gospodine Lugonja, zahvaljujemo se na prijatnom i iskrenom razgovoru, nadamo se novim izveštajima iz JKP“Parking servis“ Novi Sad.

Hvala redakciji Vojvodjanskih vesti sa geografskim poreklom, žeim da uskoro pišete o ostalim zaposlenima u preduzeću, jer nije direktor jedini zaslužan za uspeh preduzeća, ima tu puno zaslužnih i vredih radnika za koje bi Vaši čitaoci trebalo da znaju. Vidimo se uskoro.