SRPSKO NARODNO POZORIŠTE – 159.SEZONA Pozor! Pozorište! – piše Dragoljub Selaković

  • Nedoumice oko termina dramskih premijera
  • godina baleta u SNP-u

Juče, u ponedeljak 16.septembra 2019.godine, povodom početka 159.sezone, u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, u foajeu scene „Pera Dobrinović“,  održana je, poprilično posećena, konferencija za medije na kojoj su govorili upravnik, Zoran Đerić, direktor Drame, Milovan Filipović, direktor Opere, Aleksandar Stankov i direktor Baleta, Toni Ranđelović.   

Upravnik, Zoran Đerić je napomenuo da tokom protekle letnje pauze SNP nije puno mirovalo, tj. da su bili veoma aktivni, posebno Drama koja je učestvovala na nekoliko festivala na kojima su ostvarili zapažene uspehe tako da su samo nastavili rad na projektima koji su već bili započeti i nada se da će po planu biti i realizovani. Tokom leta je u zgradi urađeno puno, čitav niz poslova, nevidljivih široj javnosti, na sređivanju, otklanjanju i osavremenjivanju tehničkih uslova koji su bitni za normalno funkcionisanje ove značajne institucije. Dobar deo poslova se odnosio na protivpožarne i bezbednosne uređaje za koje su dobili sredstva iz budžetske rezerve. Dobar deo poslova je završen a neki su u završnoj fazi. Konkurisali su, takođe, za sredstva namenjena velikim planovima oko sređivanja tehničkih uslova na velikoj sceni „Jovan Đorđević“, kao i za čišćenje fasade te se nadaju će do kraja ove godine i ti poslovi biti realizovani tako da bi „sledeću godinu dočekali umiveni, bar spolja ako ne iznutra“. Što se tiče tih unutrašnjih poslova misli se na programe koji se rade i pripremaju na sve tri scene. O planovima su govorili direktori umetničkih jedinica a kakva će biti realizacija istih će konkretnije znati tek pred kraj godine kada bude odobrena konačna finansijska slika (budžet) za sledeću godinu. Upravnik Đerić je rekao da su očekivali  još  sredstava iz budžetske rezerve, po rebalansu, za programe koje nisu dobili i to ih je dosta pokolebalo. Očekivali su da će moći da popune neke rupe u ne dostajućim programskim sredstvima, takođe i u kadrovskim rešenjima za koja imaju obećanja, te se nadaju da će biti realizovana početkom sledeće godine. Misli se na prijem novih kadrova, pre svega umetničkih, u drami, baletu i operi ali i na, uvek nedostajuće, ljude u tehnici. Najviše imaju problema sa odlaskom ljudi u penziju koji se bave specifičnim poslovima vezanim za Pozorište, koji se teško pronalaze jer za njih ne postoje adekvatne škole na ovim prostorima tako da se ta mesta teško popunjavaju, još kada se na to dodaju administrativne komplikacije oko odobravanja sredstava za njihovo plaćanje onda dolazi do ozbiljnih problema sa kojima se suočavaju i iskreno se nadaju da će, kao i do sada, naići na razumevanje i uspeti da ih reše.

Zoran Đerić je dodao da se mnogo toga priprema i planira, postoje obećanja da će se to adekvatno finansijski propratiti, tako da se nadaju da će ojačati već postojeće umetničke i tehničke strukture da bi mogli da rade u punom kapacitetu. “Srpsko narodno Pozorište je i do sada radilo maksimalno ali verujem da bi mogli i više kada bi imali više finansijskih i kadrovskih mogućnosti” , rekao je Đerić. Ovom prilikom nije želeo da govori o problemima koji su skopčani sa dugogodišnjim minimalnim ili nikakvim ulaganjima u tehničku strukturu tako da se sve više suočavaju sa veoma ozbiljnim problemima u tom delu funkcionisanja. Naglašavajući da se još od useljavanja u postojeću zgradu veoma malo pratilo i ulagalo u tehnički razvoj samog objekta, iskreno se nada da će u dogledno vreme uspeti da uz pomoć osnivača, te probleme rešiti. Na kraju izlaganja je podvukao da je i pored toga SNP iz sebe imalo veoma uspešnu sezonu, o čemu svedoče brojne nagrade koje su dobijene tokom protekle godine, pre svega Drama, predstava „Tratif“ kao i druge predstave, tako da veruje da pored nekih „bračnih“, ne baš vedrih trenutaka su imali svetlih i uspešnih koji  im daju snagu da nastave stazama uspeha u predstojećoj sezoni.

Prema najavi repertoara, koji smo imali prilike da vidimo u štampanom materijalu sezonu treba da otvore dve dramske premijere, krajem septembra: 23.septembra, predstava “Katar”, adaptacija i režija Ognjena Petkovića, takođe i 27. septembra “Smederevo – 1941”, po tekstu i režiji Ane Đorđević, o tome je više govorio direktor Drame, Milovan Filipović. Izlaganje g. Filipovića je izazvalo nedoumice, kod prisutnih novinara, oko tačnosti navedenih termina pa ćemo njegovo izlaganje preneti u celosti: “ Da ne bi bilo praznih obećanja, ja sam odlučio da danas, na ovoj konferenciji za štampu, najavim samo premijeru “Smederevo – 1941.”,  sve ostalo što je deo nekog plana Drame je za sada u formi obećanja. Tako da 27.septembra, u 19:30 h, na sceni “Pera Dobrinović” će biti izvedena predstava “Smederevo – 1941.” Koju je napisala i izrežirala Ana Đorđević, koja je posvećena tragično nastradalim glumcima Srpskog narodnog Pozorišta, koji su 5.juna 1941.godine, izgubili živote u velikoj smederevskoj eksploziji. To je bila jedna od najvećih katastrofa u Drugom svetskom ratu. Eksplozija koja je posle Hirošime i Nagasakija bila najjača eksplozija koja se uopšte desila u toku Drugog svetskog rata. Predstava je bazirana na istorijskim faktima ali sa druge strane nije se bavila samo istorijom i faktografijom, već je pisac dao sebi jednu vrstu umetničke slobode da tu temu obradi na sebi svojstven način i da takvu priču ispriča modernim pozorišnim jezikom. Mislim da je tekst zaista vredan i da je to jedan od najvrednijih tekstova koji su, u poslednje vreme, se pojavili pred našom publikom. Sama tema i značaj za Srpsko narodno Pozorište nas obavezuje da, kao glumci i kao pozorišni radnici pristupimo toj predstavi na najozbiljniji mogući način. To je trebalo da bude predstava koja bi nastala u koprodukciji sa gradom Smederevom i trebala je da bude izvedena 10.jula na festivalu “Tvrđava teatar” međutim, pošto je festival odlučio da zabrani jednu, drugu našu, predstavu, radi se o predstavi “Tartif”, najuspešnijoj u protekloj sezoni, mi smo odlučili da, ako festivali dele umetnike na podobne i ne podobne, na poželjne i ne poželjne, onda ni jednoj našoj predstavi tamo nije mesto. Tako da smo odlučili da se iz te koprodukcije povučemo i da sami uradimo tu predstavu i tako će ona 27.septembra naći svoj put do novosadske publike. Bilo bi jako dobro, pošto ta predstava jednako pripada Srpskom narodnom Pozorištu i građanima Smedereva, da se ona nađe i pred publikom u Smederevu.”

Na pitanje jedne od prisutnih koleginica u čemu se ogleda neizvesnost sa premijerom “Katar” jer smo čuli da će sezona početi sa dve premijere, “Katar” 23.septembra i navedena “Smederevo – 1941.” ? Filipović je odgovorio:” Ja sam pogledao jednu probu i nisam siguran da će oni stići da završe predstavu do određenog termina, tako da sa te strane gledano, u koliko ne budu spremni neće izaći”.

Uz napomenu da je prethodna operska sezona krunisana premijerom “Rigoleta”, direktor Opere, Aleksandar Stankov, je najavio da će sa prvom reprizom iste, Opera započeti svoju sezonu, 25.septembra. Podvukao je da se, upravo dok mi razgovaramo se na velikoj sceni “Jovan Đorđević”, održavaju režijske probe za novog “Fausta” čiji je plan da 02.novembra bude premijerno izveden u Srpskom narodnom Pozorištu. Autorski tim, koji sigurno pobeđuje, Ilić i Nikolić (Aleksandar Ilić, reditelj i Aleksandar Nikolić, koreograf) uz pomoć dirigenta, Mikice Jevtića koji je takođe dirigovao “Rigoleta” i ovoga je puta angažovan. Nakon toga se “Pop Ćira i Pop Spira”, Dejana Despića vraćaju na scenu. Stankov je naglasio da je sada potpuno izvesno da će od 28.decembra do 06.januara, sledeće godine,  orkestar Opere Srpskog narodnog Pozorišta, gostovati u Kini, gde će održati šest koncerata u šest gradova. Za januar mesec je planirana saradnja sa organizacijom “Dži pak” iz Bostona, to je asocijacija koja pomaže promovisanju mladih talenata. Planirano je da se uradi koprodukcija, Mocartovog  “Don Đovanija” kao premijerna predstava, ne kao obnova već postojeće. U martu će biti aktuelna još jedna koprodukcija, sa gubernatorskim orkestrom Irkutske oblasti iz Rusije i njihovim horom. Plan je da se 24.marta održi koncert, Verdijev “Rekvijem”. To bi trebala da bude polazna tačka za dugotrajniju saradnju sa filharmonijom i horom Irkutske oblasti. Ono što je jedan od najvažnijih projekata za Operu u sledećem periodu je “Cross opera” koja sada ulazi u završnu fazu, premijere su 08.maja u Modeni, 15.maja u Lincu i 21.maja u Novom Sadu. To veliki, komplikovani projekat u saradnji ova tri teatra, tekstovi (libreta) su završeni, muzika se dovršava, u novembru je sastanak u Lincu kada će Upravni odbor projekta pregledati muzička dela i staviti ih u tehničku pripremu itd. Na kraju je g. Stankov naglasio da je već uobičajeno je da se sa festivalom “Oper-arija”  završava sezona kao što je to bio slučaj i prethodne sezone pa će tako biti i ove 2019/2020. Tematika festivala se razvija, postoje neki obrisi ali će javnost o tome još biti obaveštena.

Što se Baleta tiče, ove sezone će biti obeležen značajan jubilej, to je 70.godina od osnivanja Direkcije baleta u Srpskom narodnom Pozorištu, o tom jubileju i planovima je govorio direktor Baleta, Toni Ranđelović. Osvrćući se na prethodnu sezonu g. Ranđelović je izrazio svoje zadovoljstvo kako je protekla i kako se razvijala i zahvalio se prisutnim predstavnicima medija na izveštavanju, nadajući se da će se saradnja nastaviti. Skrenuo je pažnju na velike premijere koje su imali u prethodnoj sezoni “Damu s kamelijama” i “Vragolanku” koje su izazvale veliko interesovanje publike i kritike i koje se adekvatno propraćene u medijima. Izrazio je svoje nadanje da će i ova sezona proteći u tom maniru pominjući veliki i ozbiljan repertoar koji već imaju na program poput “Žizele”, “Labudovog jezera”, “Krcka Oraščića”, “Grka Zorbu”… turdiće se da se trend gledanosti, posećenosti i interesovanja za njihov repertoar nastavi u buduće. Ulazeći u novu sezonu i potsećajući se na značajan jubilej koji obeležavaju, Balet priprema, pored tekućeg repertoara, jedan biser tj. naše najčuvenije baletsko delo, našeg velikog kompozitora Stevana Hristića, “Ohridsku legendu”. Odlučili su se, kao što priliči da ovim velikim baletskim delom, obeleže jubilej. Premijera se očekuje krajem marta sledeće godine jer je u martu 1950.godine osnovan Balet Srpskog narodnog Pozorišta. U predstavi će učestvovati kompletan ansambl Baleta, učestvovaće kompletan hor i orkestar Srpskog narodnog pozorišta, takođe će imati jednu novinu tj.imaće pomoć od prijatelja iz Kulturno umetničkog društva “Vila” iz Novog Sada, tako da se očekuje pravi spektakl. Autorski tim je, takođe, sastavljen od domaćih snaga: na čeli baletske koreografije će biti Vladimir Lagunov, gost iz Beograda, jedan od naših najrenomiranijih koreografa ne samo iz Srbije nego i celog regiona. Koreografiju za KUD “Vila” će raditi Milorad Lonić, scenografiju će raditi Saša Senković, koji je radio nekoliko sjajnih scenografija za Balet, između ostalog i za “Vragolanku”. Kostimograf će biti Mirjana Maurić, dizajn svetla će raditi Marko Radanović. Očekuje se jedna velika predstava koja je inače poslednji put rađena za otvaranje postojeće zgrade, znači pre četrdesetak godina. Poseban kuriozitet je da će se raditi po kompletnom notnom zapisu Stevana Hristića u celokupnom opusu gde je veoma bitan i hor koji je zbog toga i uključen u ovu postavku. Otvaranje sezone će biti sa najromantičnijim baletom koji imaju na repertoaru “Žizelom”, 28.septembra. Pripreme za “Ohridsku legend” su već započele tako da se ne očekuju nikavi problem i iskreno se nadaju još jednoj uspešnoj sezoni.

Pri kraju je upravnik Zoran Đerić dodao da su tokom leta potpisali protokol o saradnji sa makedonskom Operom i Baletom iz Skoplja iz Severne Makedonije. Takođe i sa pozorištem Jan Palarik iz Tranve, Republika Slovačka, što će dovesti do ozbiljnije saradnje i razmene dramskih predstava, opere i baleta već u ovoj sezoni. Napomenuo je da će, 08.novembra  u SNP-u, na sceni “Jovan Đorđević”, gostovati “Evropa balet” iz St. Pöltena,  jedna od najpoznatijih baletskih kuća iz Austrije, sa visokim umetničkim dometima. Oni će gostovati sa projektom “Amadeus” u koreografiji Renata Zanele, sa njima su započeti pregovori o zajedničkom projektu koji bi trebao da bude realizovan 2021.godine u okviru Evropske prestonice kulture i o tom projektu će još biti reči kada za to dođe vreme. Takođe je podvukao da je pomenuti projekat “Cross opera” podržan od međunarodne organizacije “Kreativna Evropa” i da se taj projekat organizuje u saradnji sa Teatrom Comunale “Lućano Pavaroti” iz Modene i Landes teatrom iz Linca (Državni teatar). Taj projekat se radi već dve godine i sada je u završnoj fazi.

Kraj ove konferencije za štampu je obeležilo pitanje kolege Miroslava Stajića iz novosadskog “Dnevnika” o tome kakva je sudbina  predstave “Travnička hronika” koja je započeta sa radom tokom proleća i koja je dobrano odmakla, bilo je najava da će premijera biti na početku ove sezone? Na postavljeno pitanje je direktor Drame, Milovan Filipović, kratko odgovorio: “Videćemo”. Na dodatno pitanje, kolege Stajića: “Od čega zavisi”? odgovor je bio, takođe, kratak: “Od nas”.

Da bi smo pojasnili čitateljima ovako neodređene i skeptične odgovore koji izazivaju nedoumice u vezi sa terminima održavanja premijera prenosimo ne zvanične informacije koje smo čuli od kolega novinara nakon konferencije za štampu. Naime, do problema je došlo u odnosima između umetničkog i tehničkog sektora u kući jer je veliki broj radnika iz tehničkog sektora otišao u penziju ili su napustili SNP iz drugih razloga. Zbog nedostatka ljudi tehnički sektor, uz najbolje namere, ne uspeva da završi sve poslove koji su predviđeni već poduži vremenski period. Sa druge strane uprava nije u mogućnosti da zaposli nove radnike ili one koji bi ih zamenili zbog ograničenja u zapošljavanju koje im je nametnuto zakonskim propisima.

Za vojvodjanske piše: Dragoljub Selaković

Foto: Srđan Pabllo Doroški