VODITE DECU U POZORIŠTE Pozor! Pozorište! - piše Dragoljub Selaković

Uspešan nastup srpskih predstavnika na 20. kongresu ASSITEJ (International Association of Theatre for Chuldren and Young People) – Međunarodna asocijacija nacionalnih centara i pozorišta za decu i mlade. Jubilarni kongres održan u Japanu, zemlji izlazećeg sunca.

U utorak 30. marta je u Pozorištu mladih, u Novom Sadu izvedena 22. repriza lutkarske predstave „Na vukovom tragu“, dramatizacija poznate novele Džeka Londona „Zov divljine“ u režiji mladog češkog reditelja Jakuba Maksimova. Ova izuzetna predstava, ovenčana brojnim nagradama, bilo bi ih i više da nije COVID-a 19, pošasti koja nas je sve izbacila iz ravnoteže… Ova informacija ne bi privukla posebnu pažnju ni da se nalazimo u redovnim prilikama a ne u vanrednim. Međutim, da se ne dešava ovo što nam se dešava naslov ovoga teksta bi verovatno bio: Uspešan nastup Pozorišta mladih u Japanu! Naime, 21. repriza je izvedena u petak 26. marta (on-line), u okviru festiva MIRAI 2020 (20th ASSITEJ World Congress & International Performing Arts Festival for Children and Young People / MIRAI 2020.)

Krenimo redom, ovih dana je u Japanu, tačnije od 22.marta do 1.aprila održan kongres ASSITEJ-a, asocijacije koja okuplja predstavnike nacionalnih centara i pozorišta za decu i mlade, iz čitavog sveta. Slobodno možemo reći da je kongres ogromnih razmera tako da ga je skoro nemoguće ispratiti u celosti, teško je i prepričati sva dešavanja koja su se odigravala u tih desetak dana. Moramo napomenuti da je kongres trijenalnog karaktera, te da je trebao da bude održan u maju 2020. godine, u Tokiju, ali je zbog pandemije odložen za 2021. sa nadom da će se stanje stabilizovati i održati u punom kapacitetu. Silom prilika, jubilarni, 20. Svetski ASSITEJ kongres i festival MIRAI, prvi put u 55 godina postojanja, održan je, istovremeno u čitavom svetu, u hibridnom izdanju. Pored  programa koji je tekao uz prisustvo publike, u tri grada u Japanu, uz poštovanje propisanih mera, veći deo se odvijao u virtuelnom formatu, što je sa druge strane, omogućilo velikom broju delegata, umetnika i stvaralaca iz čitavog sveta, da u njemu učestvuje i prati u realnom vremenu ili da ih gledaju, na zahtev, u snimljenim verzijama. Ovaj tehnički, zahtevan i složen, poduhvat pružio je učesnicima, širom planete, izuzetnu priliku koju su iskoristili. Prema podacima od 30 marta, dešavanja je pratilo 1.197 učesnika, sa punom karticom – propusnicom (cena 40$), koja im omogućava da posle završenog kongresa pogledaju sve snimljene programe do 11. aprila.

Tokom kongresa je održano158. različitih sesija, konferencija, prezentacija i  programa u kojima su učestvovali umetnici sa svih kontinenata. Ipak, glavni i najatraktivniji program je bio MIRAI 2020 – Festival predstava za decu i omladinu iz  čitavog sveta, napominjemo da selekcija obuhvata trogodišnju svetsku produkciju, prijavljenih je bilo preko 1.200 projekata. Odabrano i prikazano je 25. predstava, sedam iz Japana (privilegija domaćina), dok ostalih 18. je iz 16. različitih zemalja, sa po dve predstave bili zastupljeni Kina i Južna Koreja. Izvođenje predstava i projekcija se odvijala u Tokiju i Naganu, publika, sastavljena prvenstveno od dece, je burnim aplauzom nagradila sve predstave. Nakon izvođenja akteri su, posredstvom Zoom aplikacije, razgovarali sa publikom i kritičarima, posle projekcije novosadske predstave, pored glumaca, u diskusiju se uključio reditelj Jakub Maksimov iz Praga, kao i Lazar Novkov, kompozitor, iz svog studia u Novom Sadu.

Po rečima Diane Kražanić Tepavac, predsednice Izvršnog odbora ASSTEJ – Srbija, naša zemlja se svojim zapaženim i sadržajnim nastupom, u više programa, dostojno predstavila i izazvala veliko interesovanje. Svetski ASSITEJ  kongres i festival je najznačajniji događaj u trogodišnjem ciklusu  asocijacije. Tom prilikom se održava Generalna skupština na kojoj se donose važne odluke i plan rada asocijacije, raspravljaju goruće teme, bira predsednik, sekretar i članovi Izvršnog odbora. Takođe se određuju nacionalni centri koji će biti domaćini narednog kongresa, kao i dva godišnja okupljanja, između kongresa; zatim, tu su i Umetnički susreti ( Artistic Encounters), prirpema ih i vodi Izvršni odbor,  uvek imaju unpred pripremljenu dramaturgiju.  Diskutuje se o temama za koje su svi zaintersovani i imaju priliku da razmenjuju ideje. Često iz tih diskusija dolazi do inspiracija za stvaranje novih programa asocijacije. Tu je i konferencija ITYARN mreže koja okuplja predstavnike akademske i naučne zajednice u izvođačkim umetnostima za decu i mladu publiku; zatim različiti seminari , radionice, razgovori, otvoreni formati koji nude prostor  za susrete i upoznavanja delegata i/ili kratke prezentacije kojima se predstavlja njihov rad, praksa ili određeni projekat. Naravno internacionalni festival MIRAI, na kojem se prikazuju odabrane predstave iz sveta koje po svojim umetničkim  kvalitetima predstavljaju sam vrh svetske produkcije i svojevrstan su putokaz kojim se pravcima ovo polje  kreće , koje su aktuelne  teme,  kroz koje forme ,  estetike, inovativne interdisciplinarne oblike i pristupe se o njima razmišlja i govori sa scene… i na kraju ceo segment festivala koji predstavlja nacionalnu (japansku)scenu. Tu je, svakako, pitanje istraživanja  novih  mogućnosti komunikacije ,  značaja i mesta  umetnosti i umetničkog stvaralaštva za i sa decom i mladima, u ovom trenutku svetske realnosti. Okolnosti koje je nametnula pandemija su zauzele veliki deo prostora i obeležile čitavu godinu iza nas, naravno i ovaj kongres. Bitno pitanje je održivosti kao i pitanje siromaštva, i iznad svega pitanja inkluzivnog, participativnog pozorišta za decu i mlade, kao teme o kojima se razgovaralo kroz različite pristupe i uglove.

Kongres je najznačajnije okupljanje predstavnika  u trogodišnjem ciklusu organizacije. Pored MIRAI festivala u središtu je Generalna skupština na kojoj se odlučuje o narednom trogodišnjem planu , pravcu delovanja  koji se odvija kroz programe projekte. Između dva kongresa održavaju se  ASSITEJ -Umetnička okupljanja (Artistic Gathering) –za koje se takođe podnosi kandidatura za zemlju domaćina. Ta okupljanja su najznačajnija godišnja okupljanja profesionalaca u izvođačkim umetnostima u svetu. Bitno je podvući da je u maju 2020. na skupštini, održanoj online,  na kojoj je Kongres u Japanu odložen za godinu dana, Srbija dobila organizaciju AAG (ASSITEJ Artistic Gathering) -Svetsku konferencija u 2023. godini. Za naš centar to je velika odgovornost ali i prilika da se naša profesionalna pozorišna i plesna scena za decu i mlade predstavi  u punom kapacitetu kolegama u svetu

U cilju promocije organizacije Svetske konferencije pozorišta za decu i mlade 2023. u Srbiji, je bilo važno da ovom prilikom budemo što vidljiviji , da pokažemo da smo relevantni za saradnju i učešće kao i da budemo  prisutni  kvalitetnim i raznovrsnim programima i da svojim prisustvom u značajnom broju, pošaljemo poruku dobrodošlice. Naša delegacija je, virtuelno, brojala 18 članova, uključujući članove izvršnog odbora koji su  aktivno učestvovali u mnogim (on line) programima, diskusijama kao i u razmeni znanja..

Učešće srpskih umetnika na festivalu i kongresu:  

– Marijana Prpa Fink, Univerzitet u Novom Sadu, predstavila je svoj rad „Planetarijum – Putovanje zvuka i percepcija“ (Ples sa planetama – uticaj pozorišnih tehnika na decu sa oštećenim sluhom), u okviru ITYARN konferencije.

– Diana Kržanić Tepavac,  predsednica IO ASSITEJ Srbija, i Sonja Petrović rediteljka i multimedijalna umetnica , direktorka FEP (Bačka Palanka)   učestvovale su na online sesiji  „Next Generation Network“, tom prilikom su održale video prezentaciju o Regionalnom  rezidencijalniom programu za mlade umetnike “Ograničenja i izazovi u pozorištu za decu i mlade “, održan 2018.g. u Novom Sadu,  nakon koje je deo učesnika pokrenuo regionalnu  platformu za razvoj i afirmaciju pozorišta za decu i mlade  “ Od malih nogu”. Sonja Petrović je pozvana da zajedno sa kolegom, Amir Nawaz, u naredne tri godine vodi „Next Generation ASSITEJ  International  mrežu.

– Na festivalu, revijalnog karaktera, je prikazana predstava  “Na vukovom tragu”, Pozorišta mladih iz Novi Sada, narednog dana  akteri su imali jednosatni, on line, razgovor sa publikom u kome su predstavili svoj rad i odgovarali na pitanja publike i kolega iz celog sveta.  

– ASSITEJ Srbija je učestvovao  u programu svečane ceremonije  zatvaranja  Kongresa  video porukom kojom je uputio dobrodošlicu  kolegama iz međunarodne zajednice, kao poziv da dođu  u Srbiju na AAG (ASSITEJ Artistic Gathering), Svetski konfernciju pozorišta za decu mlade 2023.g. kao i na festival koji će biti organizovan pod nazivom, „Uskoči – Jump in!“

– Diana Kržanić Tepavac, dugogodišnja predsednica nacionalnog saveza ASSITEJ Srbija, glumica i dramski pedagog,  je na sesiji Generalne skupštine dobila titulu Počasne članice svetske asocijacije ASSITEJ-a.

– Dalija Aćin Thelander, koreografkinja savremenog plesa  nagrađena je  najvišim  priznanjem u ovoj oblasti,  za umetničku  izuzetnost  (Artistic Excellence Assitej International Award ) za rad na polju plesne umetnosti za bebe, posebno bebe sa senzornim poteškoćama.

– U godišnjem časopisu asocijacije   ASSITEJ Interational MAGAZIN objavljen je članak Milene Depolo „Towards the (Un)Known – Sound. Silence. Respect.“ (Ka (ne) poznatom – zvuku. Tišina. Poštovanje.)

Na kraju samo želimo da poručimo: „Vodite decu u pozorište, tamo mogu da vide, čuju, osete, misle i maštaju“, kao što nam ASSITEJ poručuje sa plakata koji je objavljen povodom 21. marta, Svetskog dana lutkarskih pozorišta!