PRIRUČNIK ZA RODE Pozor! Pozorište! – piše Dragoljub Selaković

ZALJUBLJIVANJE – autorski projekat

reditelj: Olja Đorđević; dramaturg: Danica Nikolić Nikolić; scenograf: Diana Radosavljević Milović; kostimograf: Milica Grbić Komazec; kompozitor: Irena Popović; koreograf: Ista Stepanov; korepetitor: Aleksandra Lazin; produkcija; Pozorište mladih – Novi Sad; premijera: 24.10.2019.

igraju: Kristina Savkov, Slavica Vučetić, Neda Danilović, Marija Radovanov,  Jelica Gligorin, Aleksa Ilić, Saša Stojković, Slobodan Ninković, Saša Latinović, Danilo Milovanović, Aleksandar Milković

Kao što je već poznato u pozorištu je sve moguće, tako je moguće da se u jednom pozorištu, ovoga puta mislimo na Pozorište mladih, prvo pojavi jedna dobra predstava („Dok te ja hranim i oblačim“) pa tek nakon nje uvod u tu priču. Ovaj nesklad, u redolsedu pojavljivanja pred pozorišnom publikom, ne predstavlja problem, šta više, može da bude veoma intrigantan što su nam ovoga puta, po mišljenju ovog piskarala, akteri autorskog projekta “Zaljubljivanje” i dokazali. Da tim koji pobeđuje ne treba menjati je poznata floskula kojom se rukovodila uprava Pozorišta mladih kada je ponovo Oliveri Đorđević dala odrešene ruke u izboru teme, načina rada i saradnika na projektu sa kojim će započeti ovu sezonu. Sa druge strane Olja Đorđević, mada već popriličan broj godina profesionalno vezana za subotičko Pozorište, je emotivno vezana za Pozorište mladih* i uvek mu se, po njenim rečima, “rado vraća kao u svoju kuću”. Na sve ovo se uklopilo i razmišljanje, “novopečenog” direktora, Mihajla Nestorovića u kom smeru treba profilisati repertoar, dramske scene, pomenutog pozorišta tako da je uspeh bio skoro zagarantovan. Iz svega napred navedenog možemo konstatovati da smo prošlog  četvrtka, u večernjim satima, prisustvovali jednom hrabrom, kvalitetnom, na prvi pogled opuštenom, autorskom projektu članova ansambla Pozorišta mladih i autorskog tima u kom je prva među jednakima (reditelj) bila Olivera Đorđević.  Potpisnik ovih redova nije slučajno na prvo mesto naveo da je ovaj projekat hrabar. Upustiti se u rizik da publika saučestvuje u izvođenju predstave, da zvanim i nezvanim posetiocima verujete da hoće i mogu da doprinesu pozorišnom činu koji se upravo odvija pred njima, može samo hrabar i odlično uigran ansambl, koji veruje u sebe, u to smo imali priliku da se uverimo na licu mesta.                                                                                            

foto: Dušan Jocić

No krenimo redom, sam proces rada na projektu je bio specifičan. Na osnovu iskustva sa gore pomenutom predstavom, “Dok te ja hranim i oblačim”, sa kojom su postigli zapažene rezultate**, u kome igra veći deo ansambla “Zaljubljivanja”, u kojoj su se bavili odrastanjem u prosečnim, neki to nazivaju i običnim, porodicama ovga puta su se upustili u priču o tome kako dolazi do tog, svima znanog ali neobjašnjivog, fenomena zaljubljivanja nakon koga, najčešće, dolazi do formiranja istih, mislim porodica ili pravnički “bračnih zajednica”. Dramaturg Danica Nikolić Nikolić je sublimisala na najbolji način ono do čega su došli a navedene citate možemo čuti sa scene na početku predstave: “Zaljubljivanje, taj hemijski proces u organizmu koji te dovodi do stanja bezumlja i ludila. Na koji imaš psihosomatske reakcije. Stanje u kome ne možeš da jedeš, da spavaš. Stanje u kojem se boriš sa hordama podivljalih leptira koji ti buraze stomak i izvrću tvoju nutrinu na naličje. Stanje apsolutne krhkosti i nadljudske snage. Stanje u kome sagledavaš život kroz ružičaste naočari, čak iako je perspektiva crna da ne može biti crnja. Drogiran si, a da psihoaktivnu supstancu nisi ni pomirisao. Veći si od života, sve možeš, sve smeš, ničega se ne bojiš. Organizam luči hormone koji na nas deluju kao droga, stoga ne postoji čovek na svetu koji ne poželi da ostane zauvek zaglavljen, zarobljen u stanju zaljubljenosti…A šta se dešava posle, kada dejstvo ‘droge’ počinje da jenjava? Šta se desi kada spadnu ružičaste naočari? Kada shvatimo da se ponašamo smešno, ludo, nerazumno i potpuno izmešteno iz realnosti?Koliko traje šetnja po oblacima?Kako izgleda pad sa oblaka na zemlju? Gde smo tu mi, a gde je ta osoba?Hoćemo li opstati? Hoćemo li izdržati udar stvarnosti? Ovo je predstava o tome. Ukratko, ovo je predstava o svakome od nas.” Nakon ozbiljno/neozbiljnog uvoda u kome nas glumci upoznaju sa različitim tumačenjima pojma zaljubljenosti, od  istorijski značajnih, mudrih glava pa sve do savremenih definicija, prožetih ponekim “kičerajom”, publika je uvučena u prepoznatljivu atmosferu žensko/muškog okruženja u nekom od popularnih kafića, sa kojima se susrećemo svakodnevno, uz komentare kakav(a) mora da bude izabranik(ca) srca budućih “stradalnika” ove ničim izazvane bolesti”. Kroz različite faze procesa: od slučajnog susreta u prolazu do prvog izlaska u restoran na večeru, od prvih razmirica do pomirenja, od zbunjenosti do prvih suza, do “drage savete”… nas vodi karikaturalno postavljena psihonalitičarka (lifecoach) Ronda i njen asistent koju izuzeno šarmantno, sa preciznom dozom humora, tumače Jelica Gligorin i Aleksandar Milković. Dinamiku čitavoj priči daje neposredni kontakt glumaca sa publikom kroz ankete koje su uobičajene na sve popularnijim, dajdžest seminarima, na kojima će vam razni “eksperti” dati instant rešenja za sve vaše životne i ostale probleme. Ta kvazi rešenja vam sigurno neće pomoći, jedino će vam olakšati kućni budžet, ali će ovoga puta vaši odgovori biti iskorišteni u daljem toku predstave koji če vas zasmejati kao što se to često dešava u životu kada neko napamet ili na silu želi da generalizuje neke individualne i samosvojne probleme. Mladi par glumaca, pred kojima je sjajna karijera, Kristina Savkov i Aleksandar Ilić su glavni “zaraženi” protagonisti ove nadasve osvežavajuće priče i u svojim ulogama se izvanredno snalaze.                                                                                                            

foto: Dušan Jocić

Ostatak ansambla im u svemu svesrdno pomaže, svako ima po svojih par svetlih trenutaka, u veoma simpatičnim epizodama tako da ćemo ih sve još jednom pobrojati: Slavica Vučetić, Neda Danilović, Marija Radovanov, Saša Stojković, Slobodan Ninković, Saša Latinović, Danilo Milovanović.   

foto: Dušan Jocić

Pun doprinos opuštenoj atmosferi koja preovladava tokom osamdesetak minuta trajanja ove, na prvi pogled jednostavne ali veoma zahtevne, predstave dali su provereni članovi autorskog tima: scenograf, Diana Radosavljević Milović, kostimograf, Milica Grbić Komazec, kompozitor, Irena Popović, koreograf, Ista Stepanov i korepetitor, Aleksandra Lazin, koji već dugo sarađuju sa Oljom Đorđević tako da je razgaljena publika dugotrajnim aplauzom nagradila sve pomenute aktere.

Na kraju samo možemo da zaključimo da je “Zaljubljivanje”, po svemu sudeći, pun pogodak na repertoaru Pozorišta mladih te da će se dugo zadržati na sceni kao i pomenuta predstava “Dok te ja hranim i oblačim” koja se još uvek igra. Shodno tome, iskreno preporučujemo cenjenom čitateljstvu da u što skorije vreme pogledaju obe predstave bez obzira na redosled. Onima koji su već gledali predstavu “Dok te ja hranim i oblačim” preporučujemo da je pogledaju ponovo jer je to jedna od onih koja sa svakim izvođenjem raste tj. sve je bolja i bolja, kao što predviđamo i “Zaljubljivanju”, posebno zato što je postavljena tako da publika učestvuje u svakom izvođenju i samim tim ćete uvek imati priliku da prisustvujete premijeri!

______________________________________________ *Olivera Đorđević je diplomirala na odseku za multimedijalnu režiju u klasi prof. Bore Draškovića, na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, sa kultnom predstavom “Momci iz Benda”, pre dvadesetak godina, u Pozorištu mladih. 

**46. Festival „Dani komedije“ u Jagodini, mart 2017. godine – „Dok te ja hranim i oblačim“: Nagrada „Zlatni ćuran“ za režiju Olja Đorđević; Nagrade za najbolje mlade glumce: Kristina Savkov i Danilo Milovanović