IZLOŽBA „SFERE METAVRTA“ OD SREDE U GALERIJI SAVREMENE UMETNOSTI KULTURNOG CENTRA PANČEVA

Izlošba radova novomedijske umetnice Tanje Vujinović „Sfere Metavrta“ u okviru XIV Novih tehnologija, biće otvorena u Galeriji savremene umetnosti Pančevo 23. Decembra, navodi 013info.

Na izložbi će biti predstavljene video dokumentacije njenih generativnih radova: Karboflora, Sektor A, Sektor P i Plasmonika. Radovi su deo serije MetaVrtovi. U njima umetnica istražuje odnos virtuelnog i stvarnog prostora baveći se ulogom tehnološkog u prevladavanju izazova sa kojima se susreće naše okruženje. Tako će u radu Karboflora fokus biti na kvalitetu vazduha i štetnim česticama koje izbacujemo u atmosferu, u Sektoru A će promišljati o alternativnim načinima prečišćavanja vode i dobijanju čiste energije, u Sektoru P će maštati o izvanzemaljskim oblicima postojanja kao i mogućim promenama među „zemaljskim“ oblicima, dok će u radu Sektor za plazmoniku autorka pozivati na dijalog o budućoj proizvodnji energije, inspirisan energijom nukelarne fuzije i kolektivno nesvesnim tehnologije.

Izložba će biti otvorena do 15. januara.

Tanja Vujinović je svoj umetnički senzibilitet gradila zahvaćena hiperdinamičnim tehnološkim razvojem. Da bi savladala sve prepreke prilikom realizacije svojih radova morala je da dostigne visoki stepen multidisciplinarnosti. Istraživala je nauku i tehnologiju, nove medije i  digitalnu kulturu, fiziku, geonauke, biogenetiku, neuronauke i robotiku, evolucione teorije, primatologiju, naučnu fantastiku, medicinu i ekologiju.

Od početka realizacije svojih umetničkih radova Tanja je „levitirala“ u hibridnom prostoru, između „oflajn i onlajn stvarnosti“. Njeni radovi, na različitim nivoima, kao i samim pristupom, paralelno oslikavaju, analiziraju, kritikuju i prevazilaze digitalno okruženje. U njima se upravo odslikava odnos virtuelnog i stvarnog sveta, u kojima ona ukazuje na proces u kom se nalazi ljudsko društvo, na putu ka potpunoj integraciji dve „stvarnosti”.

U „novoj stvarnosti” ona ispituje odnose i granice između: čoveka i čoveka, čoveka i tehnologije, čoveka i biološkog, čoveka i okruženja, ideologije i tehnologije, veštačke inteligencije i interneta stvari, nosioce medija i njihovu međusobnu komunikaciju, kao i načine shvatanja i čuvanja memorije i nasleđa.

Gradivni elementi njenih radova, pomoću kojih ostvaruje vezu ljudske svesti i tehnologije, su antropomorfne i apstraktne mašine, 3D štampani objekti, zvukovi, uređaji i virtuelni prostori, često u formi softverskih aplikacija i instalacija. Koristeći posebno izrađene elektronske komponente i uređaje, objekte i softverske aplikacije Tanja istražuje prenos, transponovanje i mapiranje najrazličitijih informacija, prateći njihovo kretanje kroz različite medije, vizualizaciju i sonifikaciju podataka, i eksperimentiše sa elementima haptičke umetnosti, fizikom plazme i sl, napisao je selektor Ivan Stanić.

Tanja Vujinović je međunarodno aktivna novo-medijska umetnica, poznata po njoj svojstvenim radovima u kojima istražuje odnos čoveka i tehnologije. Njeni radovi i tekstovi su bazirani na interdisciplinarnom istraživanju na područjima umetnosti i tehnologije. Njeni radovi nastaju iz intervencija u materijalnoj infrastrukturi digitalnog kroz upotrebu računarskih aplikacija, prilagođene elektronike, kao i fizičkih i digitalnih objekata. Radovi preuzimaju forme specifičnih situacija ili kompleksnih dinamičnih okruženja, koje oživljavaju virtuelne mašine. Njene instalacije, koje naziva aparatima za promišljanje društva, sastavljene su od zvuka, videa, objekata i interaktivnih računarskih radova, koje možemo razumeti kao antropomorfne i apstraktne mašine.

Od 1997 godine su njeni radovi bili izlagani u brojnim značajnim galerijama i muzejima širom sveta, kao što su Muzej savremene umetnosti u Strasbourg-u, Kunst Palast Muzej u Düsseldorf-u, Muzej savremene umetnosti u Denver-u, Kunsthaus u Meranu, Međunarodni forum Medienturm u Gracu, Galerija Cornerhouse u Manchesteru, Muzej savremene umetnosti u Istambulu, Galerija Kapelica u Ljubljani, Muzej Fondacija Vasarely u Aix en Provence, Künstlerhaus u Beču i drugim mestima.

Tanja Vujinović je diplomirala 1999. godine na Fakultetu za likovno umetnost na slikarskom odseku u Beogradu. Bila je gostujući student na Akademiji za umetnost u Dizeldorfu u klasi Jana Dibbetsa. 2010. godine postala je Doktorica nauka na području Filozofije i teorije vizuelne kulture na Fakultetu za humanistične studije Kopar.

Njeni radovi su bili predstavljeni na festivalima kao što su ISEA2009, 15. Internacionalni simpozijum elektronske umetnosti, Ars Electronica u Lincu, Kinetica Art Fair u Londonu, Spor Festival u Arhusu, Zeppelin Festival umetnosti zvuka u Barseloni, FILE – Electronic Language International Festival u Sao Paolu, FILE RIO u Rio de Janeiru i drugima. Svoje radove je predstavila i u okviru događaja, kao što su Madrid Abierto u Madridu, Euroscreen21 na različitim lokacijama, Kontinentalni doručak u Mariboru i Nuit Blanche u Parizu. Svoje internetne radove je predstavila u okviru projekta Ctheory Multimedia NetNoise, Web Bienala Istambul, projekta Helium Ballongmagasineta i NIFCA, i u okviru Sinnlos WebArt.

U poslednjih dvadeset godina je bila dobitnik brojnih stipendija i projektnih finansiranja od institucija kao što su MamaCash Fondacija, Soros Fondacija, ProHelvetia Fondacija, Ministarstvo kulture Republike Slovenije, Odsek za kulturu Mesne Opšine Ljubljana i drugih.

Njena dela su bila uključena u brojne kolekcije umetničkih radova kao što su Sinnlos, Globalscreen, Supermono 1, Diva Postaja, e-flux video rental (EVR), Sonoscop Archive, Netnoise, CTheory, Borders of net.art i druge.

Ultramono institut je trenutna verzija institucije za produkciju i istraživanje koju vodi od 2002 godine zajedno sa svojim partnerom i kolegom Janom Kušejem. Od leta 2006, kroz platformu Ultramono, oni sarađuju pri produkciji Tanjinih radova.

IZABRANE GRUPNE IZLOŽBE: TV oddajniki / Nadzor / Razpadanje podobe, e-flux video rental (EVR), Muzej savremene umetnosti, Ljubljana, 2016; UNPAINTED lab 3.0, Kesselhalle MMA, Minhen, 2016; MFRU-KIBLIX, Kibla portal, Maribor, 2015; Povratna zanka, Muzej savremene umetnosti (MSU), Zagreb, 2014; Geslo:Grafika, Muzej moderne i savremene umetnosti, Rijeka, 2014; Kinetica Art Fair, P3, Westminsterski univerzitet, London, 2011; Are We Human? Evolution and Art, Inspace, New Media Scotland, Edinburg, 2010; Inter-cool 3.0, Hartware MedienKunstVerein (HMKV), Dortmund, 2010;  Postaja DIVA, Gateway to Archives of Media Art (GAMA), Brucknerhaus, Ars Electronica, Linc, 2009; noise=noise, The Foundry, London, 2009; ISEA2009, Waterfront Hall, Belfast, 2009; sound:frame, Kunstlerhaus, Beč, 2009; Artradio, Galerija Cornerhouse, Mančester, 2007; FILE RIO, Oi Futuro Cultural Center, Rio de Ženeiro, 2009; SPOR, Savremena muzika i umetnost zvuka, Musikhuset, Arhus, 2008; Madrid Abierto´07, La Casa Encendida, Madrid, 2007; Euroscreen21, Muzej savremene umetnosti, Istanbul, 2005; Euroscreen21, Muzej Kunst Palast, Dizeldorf, 2004; A:D:A:P:T Festival, Media for Ruins, Muzej savremene umetnosti, Denver, 2003; DNArt, Gen.Ethik und Visionen, Kunsthaus, Meran, 2002; Birth and rebirth of the video art in the Balkans, Muzej moderne i savremene umetnosti, Strasburg, 2005; Projected Visions, Muzej moderne i savremene umetnosti, Strasburg, 2001.

IZABRANE SAMOSTALNE IZLOŽBE: Univerzalni objekti, Galerija nauke i tehnike, Srpska akademija nauka i umetnosti, Beograd, 2017; Superohm, Galerija Kapelica, Ljubljana, 2011; Supermono 2/3, Galerija Kapelica, Ljubljana, 2008; Dinamo, Cankarjev dom, Mala Galerija, Ljubljana, 2005; Hardbody, Galerija savremene umetnosti, Celje, 2003; Variola Vera / X projekt, Muzej grada Skopja, Skoplje, 2001; Deadlock, Kunstfabrik BBK, Wuppertal, 1999; Edgeward, Galerija Kulturni centar Beograda, Beograd, 2001.

Više o njenom radu: https://www.tanjav.art/

Izvor: 013info